Kasza jęczmienna – najpopularniejsza kasza w Polsce. Czy również najzdrowsza?

Kasza jęczmienna należy do najpopularniejszych i najchętniej przyrządzanych kasz w Polsce. Na naszych stołach występuje m. in. pod postacią pęczaku, kaszy perłowej oraz kaszy jęczmiennej wiejskiej. Czy tak częsta obecność kaszy jęczmiennej w polskim jadłospisie przekłada się korzystnie na nasze zdrowie?

Kasza jęczmienna po polsku

Moda na kasze wraca. Po wielu latach dominacji ziemniaka, coraz przychylniej spoglądamy na tradycyjną polską kuchnię, w której królowały kasze z różnych gatunków zbóż. Kasza jęczmienna, ze względu na delikatny smak i łatwość przyrządzania, do dzisiaj wśród kulinarnych smakoszy cieszy się wyjątkową estymą.

Kasza

Kasza

Zgodnie z tradycją w Polsce wyróżnia się pięć rodzajów kaszy jęczmiennej, przy czym podstawową różnicą pomiędzy nimi są metody jej powstawania. Mamy więc:

  • Pęczak, czyli całe lecz pozbawione łuski ziarna jęczmienia.
  • Pęczak kujawski – przygotowywany tak samo, jak zwykły pęczak, jednak dodatkowo ziarno poddaje się tzw. obtaczaniu i polerowaniu.
  • Kasza jęczmienna wiejska, czyli kasza jęczmienna łamana – występuje w wersji grubej, średniej i drobnej, a otrzymuje się ją poprzez łamanie całych ziaren oczyszczonego jęczmienia.
  • Kasza perłowa, zwana też mazurką – również występuje w 3 wersjach; powstaje w procesie oczyszczania i łuskania pokrojonego, niepolerowanego ziarna.
  • Kasza perłowa prażona.

Kasza jęczmienna dla zdrowia

Kasza jęczmienna każdego rodzaju posiada spore ilości błonnika rozpuszczalnego (jęczmień jest – obok owsa – zbożem o największej zawartości rozpuszczalnego błonnika pokarmowego). Duża ilość błonnika rozpuszczalnego pozwala znacząco zmniejszyć poziom złego cholesterolu, stabilizuje poziom glukozy we krwi, a także – co ma znaczenie szczególnie dla osób zmagających się z nadwagą i otyłością – pozwala utrzymać uczucie sytości na długo po posiłku i poprawia przemianę materii.

Jak podaje Amerykański Departament Rolnictwa, kasza jęczmienna zawiera najwięcej spośród wszystkich kasz witaminy K. Witamina ta uczestniczy między innymi w procesach krzepnięcia krwi oraz w uszczelnianiu naczyń krwionośnych. Osoby o słabej krzepliwości krwi powinny łączyć kaszę jęczmienną z warzywami zielonymi (szpinak, brokuły, brukselka), które również są bogate w witaminę K.

Jak informuje znany polski producent kaszy jęczmiennej – firma Melvit SA – kasza jęczmienna wpływa korzystnie na nasz układ krwionośny również dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy, które skutecznie chronią zarówno serce, jak i wszystkie poszczególne naczynia krwionośne.